Jėgos fizinė ypatybė, jos ugdymo metodai ir priemonės
Jėga-
organizmo gebėjimas įveikti išorinį pasipriešinimą (matuojama dinamometru).
Jėga lemia:
1)
raumens fiziologinis skersmuo;
2)
darbe
dalyvaujančių skaidulų kiekis;
3)
raumenyse
vykstantys biocheminiai procesai (O2 ir maisto medž. apykaita);
4)
raumens
elastingumas;
5)
valios
pastangos;
6)
kūno
padėtis darbo metu.
Jėgos ugdymo metodai:
1) maksimalių pastangų metodas-
dirbama su ~90% svoriu nuo rekordinio, 5-6 serijos, 1-3 bandymai, poilsis tarp
serijų 4-8 min.. Tokie pratimai mažai didina raumenų masę.
2) Pasikartojančių pastangų metodas- dirbama su 30-70% svoriu nuo
rekordinio, 3-6 serijos, poilsis 2-4 min., t.y. dirbti kol pajėgi. Tokie
pratimai didina ir raumenų masę.
Efektyviausi yra tie svoriai, su kuriais galima
atlikti 7-12 bandymų.
3) izometrinis (statinis) metodas- raumenys įtempiami apie 4-6
sek., ilsimasi 30-60 sek,. 4-6 serijos.
Jėgos ugdymo
priemonės: pratimai su hanteliais, štanga, su kitais svarmenimis, šuoliukai,
pritūpimai (imtynės, rutulio stūmimas).
Greitumo, lankstumo, vikrumo fizinės ypatybės, jų ugdymo priemonės
Greitumas-
gebėjimas atlikti pratimą per kuo trumpesnį laiką. Jį lemia:
1) ATF
(adenozintrifosfato) ir atstatomoji medž.- KF (kreatinfosfato) kiekis organizme;
2) nervinių centrų paslankumas (impulso greitis
iš centrinės nervų sistemos).
Greitumo ugdymo priemonės: pagreitėjimai (krepšinis, rankinis, lauko
tenisas).
Lankstumas-
gebėjimas atlikti pratimus kuo didesne amplitude. Jis gali būti:
1) dinaminis (atliekant judesį-
ranka, koja);
2) statinis (išlaikant kūno
padėtį- špagatas, tiltelis);
3) aktyvus;
4) pasyvus (veikiant išorinėms jėgoms).
Lankstumo
ugdymo priemonės: mostai, atsilenkimai, įtupstai (men. gimnastika, čiuožimas).
Vikrumas
-tai gebėjimas:
1) įvaldyti vis sudėtingesnius
judesius;
2) greit pereiti nuo vienų
sudėtingų judesių prie kitų (boksas, imtynės);
3) didinti judesių tikslumą,
jausti laiką, orientuotis erdvėje, atpalaiduoti raumenis.